BlogDoe deze dingen niet wanneer je verstopping hebt

Doe deze dingen niet wanneer je verstopping hebt

Recente blogs

Bij obstipatie (verstopping) gaat poepen heel moeilijk en kan je ook pijn en buikkrampen ervaren. Wanneer je minder dan drie keer per week poept is er sprake van obstipatie volgens de richtlijnen. Het is het gezondste wanneer je elke dag minstens een keer poept.

Aanpassingen in de voeding en bepaalde gewoontes kunnen obstipatie verhelpen. Maar er zijn ook bepaalde zaken die het alleen maar erger kunnen maken. Doe dit dus vooral niet.

Wat je niet moet doen wanneer je last hebt van verstopping:

Alcohol drinken

Alcohol zuigt vocht uit je lichaam, waardoor je ontlasting hard kan worden en hierdoor poepen veel moeilijker wordt. Drink in plaats daarvan water.

Zeer bewerkte voedsel eten

Niet alleen zijn bewerkte voedingsmiddelen rijk aan vet en suiker en schadelijk voor je gezondheid; ze bevatten ook weinig vezels en moeten vooral worden vermeden als je last hebt van verstopping. Omdat ze weinig of geen vezels bevatten blijven ze langer in je darmen zitten. Hierdoor kan de dikke darm meer water opnemen waardoor dus een droge ontlasting ontstaat. Dit soort voedingsmiddelen, zoals koek, chips en zoetigheden zullen ook vaak tot obstipatie leiden omdat je andere gezonde voedingsmiddelen zoals fruit laat liggen.

Ineens veel vezels eten

Wat je vaak als eerste hoort bij obstipatie is dat je veel vezels moet eten. Onvoldoende vezelinname kan zorgen voor obstipatie (dus eigenlijk had je het al eerder moeten doen). Dit klopt ook. Alleen is het niet de bedoeling dat je je ineens gaat storten op voedingsmiddelen hoog in vezels. Een in één keer te hoge inname bij obstipatie kan ook juist de maag- en darmklachten verergeren.

Het eten van vezels uit fruit, groenten en andere voedingsmiddelen is erg belangrijk. Maar voeg het langzaam toe aan je voeding. Te snel te veel vezels kunnen een pijnlijk opgeblazen gevoel en gasvorming veroorzaken. De aanbevolen hoeveelheid voor vezels is tussen de 30 en 40 gram per dag. Een gemiddelde Nederlander eet per dag tussen de 15 en 23 gram vezels (bron: mlds.nl).
Wanneer je dus onvoldoende vezels eet en je wilt streven naar 30 gram per dag is het goed om de vezels geleidelijk aan toe te voegen. Voeg niet meer dan 5 gram per dag toe.

Stressen

Veel van wat er in de darmen gebeurt, houdt rechtstreeks verband met emoties. Obstipatie kan een gevolg zijn van stress of angst. Ga na of dit bij jou het geval is. In geval van stress is het goed om ademhalingsoefeningen te doen en te bewegen welke de darmfunctie zullen helpen verbeteren maar ook de stress zal verminderen.

Leunen op laxeermiddelen

Laxeermiddelen kunnen op korte termijn helpen. Maar na verloop van tijd kunnen laxeermiddelen de zenuwcellen in de dikke darm beschadigen en de spiersamentrekkingen verstoren die nodig zijn om de ontlasting te legen. Laxeermiddelen kunnen een gewoonte worden, wat betekent dat je darmen niet meer kunnen functioneren zonder die laxeermiddelen. Dus afhankelijk worden.


Je hebt je voeding aangepast, bent meer gaan bewegen en ontspannen maar desondanks blijf je last hebben van obstipatie? Dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan en het onderliggend probleem te achterhalen. De huisarts kan jou eventueel doorverwijzen naar een MDL-arts in het ziekenhuis of naar een diëtist, fysiotherapeut en of een psycholoog.

Hypnotherapie bij darmklachten

Op het gebied van darmproblemen werken wij regelmatig samen met hypnotherapeuten. Het is bewezen dat hypnotherapie de darmklachten kan helpen verlichten en of verhelpen op lange termijn.