10 tips voor drukke mensen die gezonder willen eten

0
81

Wij weten hoe verleidelijk een ongezonde maaltijd kan zijn na een lange drukke werkdag. Juist voor mensen die wat meer energie nodig hebben om een drukke dag door te komen, is een gezonde volwaardige voeding nog belangrijker.

Om te voorkomen dat je aan het einde van de week lichamelijk bent uitgeput, zetten wij op een rij hoe je ongezonde maaltijden kan voorkomen en gezonde maaltijden kan nuttigen zonder dat het je veel tijd kost om klaar te maken!

  1. Gebruik een meal planner

Het plannen van je maaltijden voor de hele week vormt de basis van gezond eten voor mensen met een drukke agenda. Maak op de zondag een kwartiertje vrij om je maaltijden voor de komende dagen te plannen. Op het internet vind je talloze soorten van meal planners. Google er maar eens even naar.

  1. Maak een boodschappenlijstje aan de hand van de meal planner

Zo koop je alleen wat je nodig hebt tijdens het doen van de boodschappen en heb je alles in huis om de geplande gezonde maaltijden te bereiden.

  1. Koop niets wat niet op de boodschappenlijst staat

Want die heb je niet nodig.

  1. Neem stevige hoofdmaaltijden

Zo voorkom je dat je na de lunch snel weer honger krijgt en ongezond gaat snacken tussendoor. Heb je toch liever wel een tussendoortje? Zorg er dan voor dat je gezonde tussendoortjes meeneemt naar je werk. Zoals ongezouten noten, vers/gedroogd fruit, bakje yoghurt of kwark of neem een beker (karne)melk.

  1. Snijd groenten voor

De groenten die je voor de warme maaltijd op de planner hebt staan kan je bijvoorbeeld de avond ervoor voorsnijden. Een andere tip is om de groenten op de dag van boodschappen voor te snijden en in koelkastboxen bewaren. Deze laatste kan je bijna overal vinden.

  1. Marineer vlees en kip en vries in

Koop je vlees en kip voor de hele week? Verdeel ze in porties en marineer ze alvast. Als je het op die manier invriest kan je in de ochtend voor vertrek naar werk eruit halen en kan die rustig ontdooien. Wanneer je thuis bent gooi je het gelijk in de pan of doe je in de oven.

  1. Koop diepvriesgroenten

Ideaal! Weet jij het gewoon echt even niet meer? Diepvriesgroente biedt uitkomst. Tegenwoordig heb je genoeg variatie. Bijvoorbeeld heerlijke Aziatische wokgroenten, binnen 10 minuten staat die op tafel.

  1. Leg de ingrediënten klaar

Leg de ingrediënten, die buiten de koelkast kunnen staan, alvast klaar op het aanrecht zodat het voor jou geen extra drempel is om te koken wanneer je moe thuis komt.

  1. Ovenschotels redden levens

Mijn favoriet! Je kan het één dag van tevoren klaarmaken en gelijk in de oven doen bij thuiskomst. Terwijl je nog even bijkomt van een drukke dag en de tafel dekt is de maaltijd al klaar 😉

  1. Neem een maaltijdsoep

Ik ben dol op soepen. Je kan het van tevoren klaarmaken en bewaren in de koelkast. Maaltijdsoep moet wel vullend zijn, zorg er dan voor dat het rijk is aan vezels, eiwitten en groenten. Eet er bijvoorbeeld volkorenbrood bij en eventueel rauwkost(salade).

Vorig artikel10 tips bij groente weigerende kinderen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here